Det har nu gått många år sedan Louis-Antoine Bonduelle och Louis Lesaffre-Roussel slog sig ihop och grundade ett destilleri för framställning av enbärsbaserad sprit. Detta skedde 1853, i norra Frankrike. Hade dessa två män då fått veta att det äventyr de påbörjade skulle vara i över hundrafemtio år och att namnet Bonduelle en dag skulle vara känt från Normandiet till Ural, skulle de då själva ha trott på det?
Men låt oss börja från början.
Året är 1862, och vi befinner oss i Renescure, en by i norra Frankrike, på gränsen mellan departementen Nord och Pas-de-Calais. Det var här i Renescure som familjeföretaget föddes när de båda grundarna tillsammans köpte en gård med tillhörande mark. Här höll de kor, men förutom detta lät de även anlägga ett mälteri och ett destilleri för sprittillverkningen. Det var också här som bröderna Pierre och Benoît Bonduelle 1926 förvandlade en övergiven lada till konservfabrik och producerade 90 000 burkar ärtor. Efter andra världskriget blev Bonduelle-brödernas konservverksamhet mycket framgångsrik. Deras konservburkar i det närmaste slets ner från hyllorna av ivriga konsumenter. 1947 var det dags invigningen och Bonduelle-märket föddes – ett märke som har utmärkt sig som pionjär när det gäller växtbaserade livsmedel.
Året är 1989 och vi befinner oss i Danmark. Europa har tagit emot Bonduelle-burkarna med öppna armar och de blir allt mer populära i varje land de lanseras. Efter Tyskland 1969, följt av Italien, Storbritannien, Benelux och Portugal, fortsätter Bonduelle erövra kontinenten och 1989 ger man sig in på den danska marknaden. Under tiden har man öppnat en ny fabrik Estrées-Mons, även det i norra Frankrike, och företaget har också investerat i ett nytt område: frysta grönsaker. Redan 1968 säljer man 300 ton frysta grönsaker och Bonduelle bevisar ännu en gång att de är pionjärer inom grönsaker i Europa som ständigt ligger steget före.
Året är 1968, och vi befinner oss i Paris. Bonduelle har precis introducerats på den franska börsen. Samtidigt som Bonduelle-koncernen fortsätter sin geografiska expansion fortgår även produktutvecklingen inom två nya områden: majs, med två kooperativ som producerar sockermajs (Coop de Pau och Maïsadour) och Fresh with Salade Minute, 1997. Men Bonduelle-familjen står stadigt med båda fötterna på jorden och fortsätter framför allt att arbeta för de värderingar man tror på; integritet och etik, miljöskydd och människors välfärd. Detta starka engagemang avspeglas i genomförandet av en stark och hållbar CSR-policy och skapandet av Louis Bonduelle Foundation 2004.
Äventyret fortsätter med Bonduelle Traiteur 2003 och Bonduelle Nordamerika 2007. Sedan 1853 har sju generationer stått vid rodret för företaget. Genom åren har Bonduelle lyckats bevara karaktären av ett familjeföretag och samtidigt säkerställa utvecklingen av en långsiktig vision där fokus har legat på handlingar (skapa välbefinnande genom växtbaserade livsmedel). Dessa starka värderingar har alltid legat till grund för allt man gör och de styr även medarbetarnas agerande och gör dem till ambassadörer för märket.
Och det fantastiska äventyret är långt ifrån slut! Dag efter dag antar Bonduelle nya utmaningar, utvecklar nya produkter och tjänster för att bevara vår miljö och verka för människors hälsa. Kanske har vi fortfarande den bästa delen av äventyret framför oss?